Humlan i halvtid

Efter det har det mest bara varit långsam demontering med en hel hög med saker på Att-göra listan. Till slut blir det mest lite osorterat mekande där man gör paus på ett ställe för att det är tråkigt eller man saknar något och fortsätter peta nån annanstans.

  • Efter lite grävande fick jag fram de 20 år gamla tändkablarna och bytte dem mot nya. Passade på att plocka ur den extra resistansen Yamaha har satt i tändhattarna och ersatte dem med korta bitar av en skruv. Nu jäklar ska vi ha riktigt gnista!
  • Ur med förgasarna igen, extra rengöring och ombestyckning enligt kittet jag köpte från 6Sigma.
  • Ventilkontroll! Gissade att det inte gjorts sedan jag gjorde det för 11 nånting år sedan. Visade sig att jag hade helt rätt, rejält med skit på motorn och förra ägaren som påstod att den ”nog varit in på service där de troligen bytte oljan”. Vid kontroll hade en ventil gått ner lite och behövde justeras. Snart gjort, ett shims från Lelles inhandlades innan byte. Jag hade ju kvar uppgifterna från förra justeringen…
  • Styrkronorna lämnade till verkstad för uppborrning. Nya gaffeln från en -02 R6:a är 43 mm medan originalet är 41 mm och eftersom jag är lat använder jag ändå originalkronorna. De nya benen behöver förresten servas då de läcker som såll. Typiskt.
  • Plockat bort och kontrollerat vikt på en hel massa saker, har en lång lista där jag försöker hålla koll för att göra en sammanställning när den är körbar. Borde motsvara 4-5 hk iallafall och göra den lite mer lätt i sväng. Senast plockade jag fläkten, den vägde nästan ett kilo! Men behöver jag inte den? Nja… hojen går rätt svalt och jag har nog aldrig sett den över 90 grader ens i kökörning.
  • Ventilkåpan såg lite risig ut, planen är att ersätta en del silver med svart på hojen så den fick en släng av samma färg. Planen var röd som en liten flört till MV men med hojen i original polargrön blev den ingen bra kombo.

Härnäst på schemat är att skruva ihop motorn och montera förgasare med tillbehör, sedan förhoppningsvis få framdelen på plats. Då har jag bara lite småsaker som styre, drivpaket och fjädringsrenovering kvar. Vi får hoppas på bättre uppdatering på det nya året, måste ju försöka hålla koll på hur många olika hojar det är när jag är klar!