Två brända säkringar

I Australien bor en herre som heter Brian och som skruvar väldigt mycket med sin TRX. Alla vettiga och ovettiga sätt att hitta effekt ska hittas. Till exempel genom att ge sig på elsystemet.

Alla TRX är ju närmare 20 år eller äldre, det betyder att alla kopplingar och anslutningar i elsystemet sett sina bästa dagar och det finns en del spänningsfall på vägen. Exempelvis på vägen till tändspolarna, som får spänning via en kabel som bland annat går via både höger och vänster brytare på styret. I slutänden resulterar det i att bara 11-11,5 volt orkar fram till spolarna.

Högre spänning ger bättre gnista, bättre gnista ger bättre förbränning och alltså högre effekt. Inte mycket kanske, men allt som ger en aldrig så liten förbättring räknas. Alltså, vi behöver mer ström till tändspolarna konstaterade Brian och knåpade ihop en bypass som levererar spänning direkt från batteriet i fräscha kablar utan att gå omvägen förbi alla enheter i elsystemet.

Nydonad kabel för bypass till spolarna

Finurlig som han är berättar han givetvis för alla TRX-ägare världen över hur man gör, vilket till slut resulterar att även jag bara måste ge mig på detta! Sagt och gjort, kabel och relä inhandlas och kopplas ihop enligt instruktion. En snabb mätning ger vi handen att jodå, plötsligt finns där över 12 volt. Framgång!

Glad i hågen trycker undertecknad på startknappen varvid hojen hostar till och sen tvärdör. Bränd säkring nummer 1. Konstigt, kopplade jag fel? Kollar över allt igen byter säkring och upprepar hela manövern, inklusive den brända säkringen. Nr 2.

OK, dags att ta kväll och kolla elschemat hemma. Konstaterar att jag kanske använt fel anslutningar på spolarna, bra med färglagt elschema.  Beväpnad med nya säkringar är det dags för nya försök, jag börjar med att snygga till och montera kabeln på rätt ställe, kollar att jag faktiskt använder rätt röd/svarta anslutning och mäter för säkerhets skull spänningen igen. Konstigt, jag har 12 volt fast tändningen inte är på? Jag behöver nya läsglasögon visar det sig, hela problemet sitter i att jag använt fel stift på relät… Skämsmössa!

Enkelslutande relä, nu rätt kopplat!

Nåja, rätt kontakt på rätt ställe och hojen startar snällt igen. Nu ska vi bara se om den går jämnare och stabilare som det sägs. Som bonus får man ett extra stöldskydd. Bara att dra ur säkringen ur reläet så kan nån försöka få igång hojen bäst de vill.

Den som vill läsa om modden kan kika på min Evernote-anteckning.