Listor, listor, listor!

Det händer fortfarande inte jättemycket intressant på projektfronten, förutom att jag får göra av med lite pengar. Hojen är körbar vilket var steg 1, så nu börjar steg 2.

Tyvärr jag jag inte riktigt klart för mig vad steg 2 är, var vill jag börja och i vilken ordning ska jag göra saker. Vad ska jag göra, vad KAN jag göra….? Jag har haft lite funderingar och har en grov bild av vart jag vill landa, men dit kan jag ta mig på lite olika sätt. Chassi ska bli OK för kul bankörning och kanske Classic racing, bättre knuff typ 100+ hk i motorn är en önskan. Men hur komma dit? Flera olika lösningar på chassiuppgraderingar har tänkts igenom, bland annat helt enkelt ombyggnad av befintliga originaldelar, montering av gamla YZF750-delar, ThunderCat-detaljer osv. Efter lite surfande, läsande och forskande i Facebookgrupper verkar jag landat i följande:

  • Steg 2: Chassiuppgraderingar
    Sving från ThunderAce modifierad för nyare R6-fälgar. Nyare generation Yamahafälgar är lättare än gamla 90-tals och det gör mer för framfarten än några få hästkrafter.
    Framgaffel från 03/04 R6. I princip samma som YZF600 TC men lite grövre och nyare fälgar passar. Fortfarande ”rättvända” och inte USD.
    Uppdatering av tändsystem, både lite GDS och Ignijet.
    Fjädringsrenovering. Givetvis. Det gungar bra nu…
    Racekåpor. Åtminstone underkåpa med uppsamling är ett måste.
  • Steg 3: Utseendet. Vill inte lacka om och förlora originalfärgen, men den är lite sliten på sina håll och det vill jag gärna dölja. Dilemma att fundera på. Gillar utseendet på en gammal japansk endurance-TRX med Marlboro-tema. Det går bara inte i grönt…
  • Steg 4: Trim
    Här kommer de tunga utgifterna som får ta en stund. Måste komma tillrätta med att hojen drar en del olja vilket nog innebär borrning och mer kubik.
    Riktiga, inte vaccumstyrda förgasare
    Renovering och optimering av toppen

Ett designprov som kanske inte blev helt lyckat.
Mitt första försök. Det blir nånting annat…

Sedär, redan en lista. En hel del inköp och småfix krävs såklart för att lösa detta. När jag sålde racehojen fick jag händelsevis några kronor över som räckte till att börja med lite småsaker. Så förutom att plastsvetsa ihop 14 år gamla sprickor i kåpan har det blivit lite shopping, det känns ju bra att kunna stryka saker på en lista. Eller hur… 😀

Så på ingång är följande:

  • Sving på gång. Inte helt klart men ska inte vara nåt bekymmer. Säljaren försöker dessutom få mig köpa hans R6-fälgar…
  • Jet kit från 6Sigma för att optimera originalförgasarna tills jag får råd med riktiga flatslides.
  • Renoveringskit till förgasarna. Den högra är lite inkontinent…
  • Bakdäck i 160-dimension. Har bokat en bandag med Rapido för lite shakedown men vill inte fresta lyckan med ett för stort Supercorsa 180/60.
  • Bromsbelägg. Verkar som det fortfarande sitter de Carbone Lorraine i hojen som jag bytte.
  • Tankgrepp. Både tanken och sadeln är väääldigt hala…
  • Nya broms och kopplingsgrepp. Tro det eller ej, men det sitter fortfarande original och de är krokiga.
  • Nya tändkablar. Kan inte skada, hojen är 21 år gammal och känns lite… seg ibland.

Det finns att göra…

Första försöket av mig att svetsa plast.
Första försöket att plastsvetsa. Min lödkolv har lite för hög effekt men det sitter ihop.