Bromsbyte inte helt enligt ursprungsplan

Jag visste ju att bakbromsen på TRX:n var sopslut och att även kolvarna var rostiga. Men…

… riktigt så illa som att en av kolvarna skulle hålla i sig så till den milda grad, det hade jag inte riktigt räknat med. Rätt tidigt plockade jag ur det som varit bromsbelägg, och monterade loss oket för att försöka ge det lite motion. Det gick ju sådär, så slutade med att jag plockade bort det helt och blåste ut kolvarna med tryckluft. Trodde jag… den ena kolven ville leka, den andra inte så mycket så det hela landade till slut i att jag blev tvungen att dela oket.

Kommen så långt var det lätt att se den här matchen som förlorad. Ungefär som Kroatien och VM-finalen. OK, plan B då. Förr eller senare skulle ju bromsen bytas mot ett annat, lättare och mindre ok så att renovera originalet var ju bara tänkt som en billig lösning för att få hojen rullande. Lite konstruktivt surfande senare kunde jag konstatera att flera andra ok passar utan modifiering, tack för det modultänket Yamaha!

Ett bakbromsok från Yamaha YZF1000 R ThunderAce lokaliseras för en billig slant på Blocket. Faktiskt billigare än renoveringkittet till originaloket, sweeeet! Nu väntar jag bara på att det ska landa komplett med belägg. Under tiden fick jag lite tid att kolla luftfiltret. Mycket riktigt samma K&N-filter jag stoppade i 2006, inte helt oväntat. Hopplöst skick kunde man tro, men jag blev positivt överraskad. Givetvis ska det bytas, det fanns damm i luftburken, men för att köra hojen nu räcker det med en rengöring och ny inoljning. Inte illa!

Det blev även tid att snygga till det ihoptejpade ormboet under sadeln och vända batteriet åt rätt håll…