Blött!

Eftersom racehojarna av uppenbara skäl behöver lite ompyssling inför kommande tävling Dynamite Trophy så går det ganska sakta och sporadiskt med TRX-skruvandet. Helt enligt plan, ändå hinner jag få till att börja på nån liten grej emellanåt.

Som till exempel byta däck på en KTM. Fast sambandet där till TRX är lite oklart, dock efter dryga 2 timmars slit var en uppsättning nya Avon på plats istället för de mycket slutköra Pirelli som satt på vid ankomst.

Jag har iallafall fått lite mer ledtrådar till bränsleläckaget, för samtidigt som vi bytte däck på KTM hällde vi tillbaka lite soppa i tanken på Humlan för att kunna starta och varmköra. Jag lät den sedan stå ett par dagar och nu kunde jag konstatera att höger grenrör är blött av soppa. Inte jättekul, men hur i h-vete kommer det dit? Hojen startar ju snällt! Det får en att fundera på skicket i motorn. Hur mycket tvättning har cylindern fått senaste åren med de sporadiska starter tidigare ägare gjort? Hur mår ventiltätningar och styrningar  efter den behandlingen, kanske kunde vara läge med ett komp-test?

Jag har ju redan beställt renoveringskit till bensinkranen, det kommer nog att bli till förgasarna också samtidigt med Jet Kit från 6Sigma (i väntan på att finanserna ska tillåta TDMR). Men jag tänkte plocka isär och göra rent dem först, troligast är väl ändå bara att den högra slammat igen pga gammal bensin som stått så det rinner rakt igenom. Tanken tömd igen och jag har kört ur den mesta soppan ur systemet så slipper jag åtminstone att det rinner över mellan varven.

Nåt som inte är blött är bakbromsen. När jag gjort det jag orkade på R1:orna idag konstaterade jag att oket måste bort, det går inte fixa de frysta kolvarna på plats. Bromsvätskan är bara mörk men faktiskt inte alltför skitig, det är bara oket och den exponerade ytan på kolvarna som rostat. Hann inte plocka in kompressorn och blåsa ut kolvarna idag, men oket ligger på bänken så förhoppningsvis orkar jag fixa det imorgon när jag ändå ska vända däck på Pumba.