Återköpet

Ja, vad ska man säga? Funderingar på en billig projekthoj har funnits av och till under några år. Att välja utgångsmaterial har gett upphov till en del diskussioner, men pga olika skäl landade det i Yamaha TDM eller TRX hela tiden.

TRX850 Humlan framför garaget

Någon egentlig möjlighet har dock inte funnits, utan det har stannat vid funderingar och lite dagdrömmar. Vi har haft fullt upp med annat och eventuella pengar har vi kastat in i det svarta hålet Roadracing senaste 2 åren. För nåt år sen eller så roade jag mig med att lokalisera min gamla gröna TRX 850, som då visade sig stå avställd sedan några år. Att göra nåt åt saken var dock inte att tänka på.

Sen dök den plötsligt upp till salu, nu blev det med en gång lite allvar. Ska det nån gång göras var det nu, men tajmingen var riktigt dålig mitt i racingsäsongen och med väldigt fullt garage. Efter lite överläggningar kunde jag ändå konstatera att lämpligare objekt knappast skulle gå att hitta så det var bara att försöka lösa uppgiften. Sagt och gjort, drygt 10 år efter att jag bytte in den på Beviks hämtade jag hem Humlan igen från ett uthus i Överum där han stått avställd sen 2014. Tyvärr i betydligt sämre skick än jag lämnade honom har det visat sig, det finns en hel del yttre saker som måste åtgärdas och har jag otur även en del interna. Men det får visa sig framöver, jag har ju ändå ganska omfattande planer för vad jag vill göra med tiden och det innebär ändå allt ska isär förr eller senare…

Första steget blir dock bara att få igång den utan ett avgassystem fyllt med bensin, så en enkel service är redan gjord med byte av vätskor och olja. Lite nya slangar ska till så soppan hamnar rätt innan vi gör en riktig varmkörning! Fortsättning följer….