Kå Te Äm

Aprilia har jag ju kört, nu skulle vi dock till Sviestad med en annan konstig klubb. Inte för att vi kör orangea hojar nån av oss,utan på rekommendation och Laila behövde ju ändå träning. Så! Bandag med KTM-klubben. Hu…

Förberedelserna kan vi vid det här laget, så vi spolar fram till fredag kväll när vi landar i ett regnblött Linköping. Som vanligt på Sviestad är det si och så med ström, så vi kör runt ett varv innan vi hittar ett skåp med lediga kontakter inom kabelavstånd. Avlastning mellan pölar, det är stillsamt i depån och bristen på nyfikna är total. Nåja, när vi kommit i ordning får vi besök av Per-Johan som hittar oss via vår eminenta tältlampa.Sen är det god natt i bussen!

Morgon tidigt i vanlig ordning, förarmöte 8.20 och besiktning av hojarna innan dess. Förarmötet avslöjar ganska många som inte kört bana tidigare, kul att det kommer men det ska under dagen avslöja brister i information och organisation. Det körs på diverse ställen som inte riktigt är avsett… Snabb grupp börjar iallafall vilket betyder att jag ska vingla ut först. Tur att R1an är hemma på denna bana… Första passet är såklart stelt, men sen går det bättre och farten är vettigare än den varit tidigare. Har ingen laptimer men utifrån andras tider verkar det som jag under dagen kommer ner till runt minuten åtminstone. Svårt att säga, men om jag ska jämföra med Gelleråsen så går det fortare än förut när hojen är instabil och lever rövare. Vilket den gör… Bara att åka med och låta dagens Dunlop KR-slicks göra sitt jobb!

Dagens mest spännande ögonblick var nog en nästan missad bromsning in i korkskruven. Men jag hade just bromsat om en twin så det var bara att svänga ändå och låtsas som inget hänt. Gick bra drt med, så pass att jag provade några gånger till. Det tar emot att svänga in när bakhjulet studsar, behöver öva på det…

Laila i sin tur körde idag i mellangrupp för att öva på sina saker och få mängdträning. Det gick överlag bra, och hon som brukar vara osams med Bridgestonedäck har fått dem att funka jättebra hela dagen. Till och med så att hon kläckte ur sig nåt om att ”de svänger ju och sen ligger de där, mycket mer än Pirelli” innan hon kom på sig själv. TRE-modulen ”blommorna” jag köpte verkar göra det den ska, bättre svar på gasen konstaterat! Tyvärr hade hon en incident som gick bra men var liiite för nära efter lunch. Det tog lite luften ur eftermiddagen, någon på en gammal Kawa 900 från 70-talet hade förgyllt förmiddagen för oss andra. Tyvärr tappade han bort det genom att försöka köra om Laila på yttern genom Torparen och när han inte fick plats längre vek han helt sonika ner mitt framför Laila.

Tydligen funkar både reaktioner hos Laila och chassi på Suzukin.

Depålivet efter detta var inte så kul, som ni kan gissa. Tack och lov kom både Per och P-J till undsättning. Glatt överraskande besök båda, speciellt som den senare förbarmat sig över oss stackare som måste köra mc och köpt ut öl till oss. Något som förmodligen räddade våra liv när vi kom hem och parkerade rumpan på uteplatsen.

Summering: Tydligen har nåt hänt med min körning, en vanlig bandag i snabb grupp är mycket kryssande mellan hojar. Det hade jag inte riktigt väntat mig. Laila kör fort, potentiellt riktigt fort,men har vissa områden att jobba på. Liksom jag. Trevlig helg och tack alla för en bra dag!