Plötsligt händer det!

Nej, jag har inte vunnit på Triss även om det skulle behövas vid det här laget. Syftar mer på att ibland blir det inte som man tänkt. Alls. Som att jag ganska tvärt och oplanerat bytte hoj i början på maj. Från en hoj jag trodde jag skulleha kvar till något jag aldrig ägnat en tanke åt att jag skulle äga.

I slutet av april var det dags för länge emotsedd resa till Slovakia Ring. Förberedelser och nerresa flöt på alldeles utmärkt och vädret verkade även kunna bli relativt bra. Jag tänker inte berätta om den resan här, annat än konstatera att allt gick bra till 3e passet första dagen. Då lade Aprilians instrument av precis som det gjorde på SM-finalen 2015 när jag körde warm-up. Nu blev jag inte lika förvånad när instrumenten slocknade mitt i passet så jag körde klart och utnyttjade mina minuter max väl vetande att när väl jag kom in i depån och stängde av hojen skulle den inte gå igång igen. Just då såg jag framför mig 4 väldigt dyra dagar i en depå utan körning…

Aprilia Tuono Factory Slovakia Ring 2016

När de andra kom tillbaka från sina pass hävde jag nånstans ur mig bland alla svordomar att nu blev det ett nytt instrument och sedan skulle hojen säljas! Det tog Kjell fasta på, eftersom sonen Andreas var spekulant på Tuonon redan när jag köpte den ifjol…. Samtidigt kunde han tipsa om att en gemensam bekant kanske hade en annan hoj till salu. Efter en del surfande på eBay hittade jag instrument som köptes på stående fot i depån, med lite tur skulle de ju komma hem samtidigt som mig. Senare under kvällen fick jag hjälp att lösa hur jag skulle få igång hojen igen och vi redde även ut vad som orsakar problemen. Startspärren är av rätt usel kvalité och klarar inte att man kör hojen utan att ersätta lyktor och annat med motsvarande last. Spänningstopparna som blir på höga varv tolkar den tydligen som stöldförsök och stänger av allt.

Dag två fick jag dela en BMW S1000RR under förmiddagen för att senare ganska snart få fart på Aprilian. Fast nu var det ju inte så kul att köra den längre, den var ju i princip såld. Det blev ett par pass på morgonen dag tre, sedan ställde jag undan den mentalt färdig över att inte riskera nåt. När jag nu inte skulle köra mer hade jag tid till annat, som att fråga min kära sambo om hon inte kunde köpa en annan hoj åt mig. Den som kanske fanns till salu var en Yamaha R1 från 2007. En typ av hoj som jag trodde jag lämnat bakom mig för flera år sedan och aldrig begripit vad jag skulle ha den till. Nu var den dock ett enkelt val, enda syftet med den är att köra bana och race. Den behöver inte vara vettig eller kul för gatkörning.

En vecka efter Slovakien hämtas Aprilian från transporten hem, och jag försöker byta om till gatkläder på henne direkt. Givetvis stretar hon emot så hon får följa med hem istället för att stanna kvar. Dock hinns en provkörning av ersättaren med, en något motvillig säljare släpper iväg mig på en runda. Smart att ha kläder med… Detta är på söndag, torsdagen efter görs en ny roadtrip från Uppsala till Motala och Kisa med leverans av Aprilia Tuono och upphämtning av Yamaha R1 inklusive flera kartonger med extra delar. Det var inte riktigt vad jag hade planerat för framtiden innan jag åkte till Slovakien!

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com