Klädbyte!


Nån gång växte tanken fram att det kanske skulle vara bättre att köra racing på egen hoj, än på en lånad om än väl inställd hoj. Nån gång lagom till sista omgången i årets roadracingkarusell. Nån gång strax innan bestämdes det också, vilket som alla vet är precis lagom försent. Knappt 3 veckor innan race började jag alltså beställa nya kläder och accessoarer som skulle behövas för att en Total Makeover från gathoj till racehoj skulle kunna göras. Hur många tycker det är gott om tid för ett par kåpor från Tjeckien. Som görs vid beställning?

IMG 2015-08-31 18.29.21

Nåja, jag kan konstatera att det förutom ett par mindre grejer som jag glömde bort faktiskt gick vägen. Med en halv dag till godo och efter att ha konstruerat en egen ”underkåpa” av en plastdunk innan de riktiga kåporna dök upp dagen före avfärd. Vad är då gjort, frågar ni kanske?

  • IMG 2015-09-06 14.25.56Börja med att leta reda på eller beställa alla delar och detaljer:
    • Kraschkåpor. Från Sebimoto
    • Om ovan inte finns, leta reda på begagnade. Hittade toppkåpa hos Bike-skroten.
    • Tankskum eller Explosafe. Det senare, från Moto-parts eftersom min tidigare leverantör tre65.se slutat sälja.
    • Bromsskydd. Har redan extra från Betty
    • Uppsamlingskärl. En burk proteindryck…
    • IMG 2015-09-03 19.12.46Kraschpuckar. Redan fixat.
    • ”Hajfena” eller nedre kedjeskydd. Originalmonterat på Tuono F. Omtänksamt av aprilia.
    • Styrstoppar för att begränsa styrutslaget. Jag visst det var nåt jag glömde… De finns däremot hos Grevens MC-delar
    • Motorskyddskåpor. Sebimoto gör till aprilian, annars finns GB-Racing till nyare, vanligare hojar.
  • IMG 2015-09-08 19.39.31När allt är beställt, rensa hojen från gatrelaterade saker och sånt du inte vill ha sönder som går att ta bort.
    • Jag vill kunna återställa relativt enkelt, så jag lämnar alla kablar och annat.
    • Kåpor. Speciellt såna i kolfiber. Plocka av och ta samtidigt lyktor och blinkers.
    • Backspeglar. Inte bra. Mina var redan borta, styret bytt.
    • Stödet ska bort, eller sättas fast så det inte går att fälla ner.
    • Silvertejp funkar måttligt bra som gjutform. Använd gärna något som är lite mer formstabilt om du har krav på finish.
  • IMG 2015-09-14 12.40.57Nu är det dags att börja skruva dit de saker som förhoppningsvis kommit med posten. Eller via polare.
    • Framskärm från en annan Tuono, tack Fredde!
    • Modifierad toppkåpa, väldigt tomt där uppe utan lyktor och annat.
    • Om du inte beställt förborrade bultar till bromsar och oljepåfyllning/tömning, dags att plocka fram borrmaskinen och borra hål nu.
    • Naja enligt reglemente. Oljerelaterade bultar samt bromsar.
    • IMG 2015-09-09 11.04.28Töm ur kylarvätskan med glykol. Fyll på med rent vatten, starta motorn och kör en stund. Upprepa.När du tömt systemet ett par gånger och fyllt på med vatten, häll gärna i Waterwetter. Håller ner temperaturen och skonar vattenpumpen.
    • Uppsamlingskärlet!
    • Fyll tanken med de där alu-bollarna.
    • Styrstopparna!! Visstja, de hade jag glömt beställa…
    • IMG 2015-09-15 19.25.12Räkna med att ägna 4-6 timmar åt att anpassa och montera kraschkåporna. Om de levererats. Ägna annars samma tid åt att skruva tillbaka originaldelar minus lyktglas samt bygga en egen underkåpa av en oljedunk genom att skära, borra och svära.
    • Byt däcken. Du vill inte köra race med SportSmart eller liknande.
    • Naja bromsoken igen, eftersom du gjorde det innan du bytte däck.
  • Nu är hojen så klar du kan få den, även om den inte är riktigt som du tänkt. Vissa delar saknas, andra blev Plan B, men det är klart att lasta.
    • IMG 2015-09-16 14.06.57Hämta kraschkåporna som kom med posten i sista minuten.
    • Se föregående punkt om montering av kåpor.
    • På en Tuono med alla reläer och liknande kvar tar det ca 30 minuter att få racebakdelen på plats utan att bryta sönder den eller fingrarna. Gör skruvhålen på plats, du får inte bort den igen.
  • Ta kort, lasta hojen, åk och duscha!

IMG 2015-09-16 18.44.11