Tyska accessoarer på en italienska?

Man kan ju fundera på om det är rätt, att montera tyska tillbehör på en italiensk motorcykel? I det här fallet är det faktiskt befogat, kraschpuckarna från GSG-Mototechnik inger faktiskt mer förtroende än de något klena originalen.

Valet var dock inte helt smärtfritt, från början siktade jag in mig på ett par från amerikanska Woodcraft som jag tyckte verkade OK. Såldes genom svenska Alienmoto.
3 veckor efter beställning var brevlådan fortfarande tom och jag kunde inte få kontakt via den epost som skickade min orderbekräftelse. Efter en anmälan via PayPal som gjort transaktionen kom ett positivare svar om att de skickats från USA 10 dagar efter min beställning. Vid det laget hade jag dock letat igenom eBay på jakt efter ett par andra och klickat på ”Buy”. 🙂

De tyska sitter nu monterade på hojen och jag har fortfarande inte sett röken av mina Woodcraft från den svenska firman…

IMG 2015-08-10 19.16.38Varför valde jag GSG och inte de vanligare engelska R&G Racing? Främst tre saker:

  1. De kräver ingen modifiering alls av hojen (Tuono Factory 2008)
  2. Fästet har mer än en kontaktpunkt med ramen
  3. Ytterdelen av pucken är rundad, och dessutom gjord för att lossna.

Pucken och fästet är separat, man skruvar dit fästet först genom att ersätta en motorbult samt använda originalfästet i ramen. Sen sitter det en tredje stödpunkt på baksidan fästet. Med det på plats var det bara skruva fast pucken. Woodcraft har en liknande konstruktion. Jag tycker de försvinner ganska bra i den övriga röran på hojen utan att blatant sticka ut som de har en förmåga att göra ibland. Det blir nog fler tyska smycken till den italienska damen…

IMG 2015-08-10 19.16.53

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.