Racerapport Sviestad del 2: Mer av allt!

Dags för lördagens Speedster Cup A-race!

Har hunnit hämta mig över förväntan när vi rullar ut för start, så jag kommer iväg snabbt men gör sedan som vanligt att jag slår av inför trängseln i första böj. Den här gången visar det sig befogat då flera stycken går ihop och vi ha en vurpa mitt i chikanen efter start. Genom ett under kör ingen på varken förare eller hoj men vi får en omstart. Denna gång går det bättre, även om några går ihop och sånär åker av kommer alla igenom och vidare mot Torparen. Hela rejset känns sedan som en överfull medelgrupp på vilken bandag som helst: Halvvägs in står eller ligger det hojar i varannan kurva och vi har gulflagg under 9 varv av totalt 14. Jag ligger länge bakom en 250-racer som fajtas med motorstarkare hojar och kommer inte om någon av dem genom att de hela tiden byter plats. Till slut får han dock en liten lucka vilket gör att även jag kan smita förbi i en inbromsning på den del som just då inte är gulflaggad. Varvet efter är den det…
Kör mycket bättre nu än i BoTT men det räcker ändå inte till mer än min vanliga 15:e-plats. Delvis pga all flaggning, men utan den hade jag kanske ändå inte orkat ta mig framåt.

Lördag har jag även föräldrar och syskon på plats, och ”min mekaniker” Patrik har också anlänt så det är en hel del förevisning och allmänt skitsnack. Det blir middag på stan lördag kväll med ”klanen Petersson”. Inte den vanliga race-dieten direkt så mycket välkommet. Tillbaka firar vi med ett par bekanta (Lasse, del i kuppen om ni minns, och Anette) att vi klarat dagen utan vurpor samtidigt som jag skämmer bort hojen med nya bromsbelägg.

Söndag

Foto av Maria Nordqvist

Foto av Maria Nordqvist

Dag 2, det är inte lättare att komma upp men efter en kaffe och med en macka i handen klarar man förarmötet. Kommer ni ihåg de nybytta bromsbeläggen? Det gjorde inte jag, så det första varvet på Bott-kvalet gick överraskande fort in i Torparen och senare även korkskruven på baksidan. Bestämde redan på morgonen att inte köra hela kval, och eftersom jag i BoTT inte har någon chans att förbättra min startplats avbryter jag efter 10 minuter. Samma taktik i Speedster, men lyckas trots det förbättra gårdagens usla kvalplats från 20:e till 13:e.

Efter kvalet blir det däckbyte. Jag har ett par slicks framdäck som jag väntat på att få använda och ett mjukt bakdäck redan på fälg. J-O hjälper mig skifta framdäcket lite snabbt, bakfälgen är snart gjort även med bara två händer. Lite skeptisk till ett Soft bakdäck, men med lägre lufttryck borde det gå bra. J-O har kört soft hela helgen och har ju fint slitage…
Kycklingklubbor i parti och minut och pastasallad till lunch, perfekt uppladdning inför race så 1340 rullar jag tillsammans med de andra i klassen ut genom depå till start.
Lika odramatiskt som lördagens rejs är detta, efter lite bannor från Lasse om mina starter är jag med bättre men blir ganska snart frånkörd. Jag lyckas inte alls hålla mig till referenser och förbättra min körning vilket är väldigt irriterande när man ser andras framsteg! Dessutom funkar inte bakdäcket alls så bra som tänkt, det sladdar och har dåligt driv ut ur kurvorna så jag börjar köra ganska kantigt för att inte ha så mycket nerlägg. Detta race är kondisen lite bättre så jag klarar mig några varv längre innan jag kroknar och även innan jag börjar bli varvad. Hinner se en ”5” på varvtavlan innan de snabbaste kommer och knäna skriker inte förrän på de sista tre. Går i mål på en något överraskande 10:e plats, tack vare att en förare bryter och att jag faktiskt lyckas hålla min närmaste konkurrent bakom mig även denna gång.

Foto av Patrik Östergren

Foto av Patrik Österberg

Samma procedur som sist mellan rejs, nu får jag dock ta hojen direkt efter prisutdelning utan att vänta 30 minuter. Så långt allt väl, sen börjar strulet. När vi ska ut ur Waitingzone blir vi stoppade pga bärgning och sanering, sen ska ambulansen komma på plats… Vi blir stående 5-6 minuter utan värmare, precis det den här parkeringen var till för att undvika.
Så småningom kommer vi dock iväg till start och när lampan släcks åker alla. Utom en. Jag lyckas med liten marginal undvika hojen framför mig som får motorstopp i starten, jag ser föraren sträcka upp en hand precis när jag passerar, och jag är mitt i klungan genom första böj när vi plötsligt får rödflagg. När vi rullar in i bandepå ser jag att funktionärer drar i flera hojar på startplattan. Det visar sig att Robin i ledet bakom mig touchat den stillastående föraren, vinglat ut och blivit påkörd av Kjell med följd att alla tre blivit liggande. Ridå.

Jag har iallafall klassens snabbaste personal (Laila, J-O & Lasse) redo i bandepån och hojen står redan med däckvärmarna på medan de andra febrilt försöker få fram ström och få upp hojarna på stöd. Vi blir dock inte kvar länge, saneringen går ganska snabbt och starten går om. Lasse Jangby som vann första rejset står i första led och när lamporna tänds ser jag att han drar, hinner tänka ”jaså, ska han åka redan” innan lamporna släcks och resten av fältet kör. Reagerar också på att alla står stilla relativt länge, verkar vara ganska dålig reaktion hos de flesta. Detta race är fortsättningsvis tack och lov mindre dramatiskt. Tyvärr har huvudet redan lämnat in, vilket i kombination med att bakhjulet fortsätter ha dåligt fäste gör att jag presterar sämre. Hojen svajar ut på startrakan så det till och med är synligt från depå när jag försöker ge gas. Det är synd, för det nya framdäcket inger förtroende och håller i väldigt bra vid bromsning långt in i sväng. Me like! Jag tar så småningom en 8:e plats, mycket tack vare tjuvstarter och några avkörningar. Tappar en plats på de sista 2 varven när jag inte orkar blockera, borde ha kunnat hålla tätt bakåt mig då jag ska vara snabbare. Vi hade dock fajt även på Anderstorp så det är jämnt.

Bakdäcket visar sig ha smält på ytan, därav det dåliga fästet i båda rejsen. Trots att vi sänkte trycket väldigt mycket, ner till 1,65 varmt i Speedster. Verkar som det går att gå ner ända till 1,5 även på R10 Type 4 om det bara är tillräckligt varmt ute.
Summerar helgen med beskedliga 1,3 sekunders förbättring av PB, har kört ganska ofokuserat hela helgen mest åkt runt trots att jag verkligen försökt. Jag kom på senare att jag hade förmodligen varit snabbare med den Tuono som står hemma i garaget. Jag förstår fortfarande inte riktigt perspektivet när jag kör Millen och missbedömer mina bromspunkter med följden att jag bromsar för tidigt.

Det blir en hemläxa till Gelleråsen! Huruvida det blir körning i BoTT, Speedster eller bägge återstår att se…

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com