Racerapport Sviestad del 1: Sol, svett & dårar!

Denna gång handlar rapporten inte enbart om Speedster, utan även om BoTT! Läs vidare…

Fredag

Vi anländer lagom till eftermiddagsfikat efter 4 dagar på Gotland Ring. Inte mycket fredagsträning blir kört alltså, vi ägnar tiden åt att lasta ur och flytta saker istället. Vi ska ju som vanligt bo i bussen så den måste tömmas helt och eftersom depån är tvärfull tack vare gigantisk uppslutning på tävlingarna får vi parkera en bit från tältet. Inga problem med det, och vad gäller körningen är väl kval också träning?

IMG 2015-06-26 17.18.15Tack vare våra medbrottslingar från Anderstorp, Evil Minion Racing, Thomas Fröbom och Östergren Racing bor vi åtminstone på ”fina gatan” mitt i depån tillsammans med bröderna Jangby och hela deltagarskaran från Battle of the Twins – BoTT. Tidig kväll efter reparation av baklampa som mystiskt försvunnit och besiktning med beröm för najningen.

Lördag

Till skillnad från Anderstorp fryser vi inte näsorna av oss i bussen under natten, det verkar ha blivit sommar i några dagar och det är solsken när vi kliver upp till förarmöte. Dags för tidsträning till Speedster på förmiddagen och jag har fått plats i grupp 2. Innan dess dyker det dock upp en Alex och börjar prata om BoTT, jag åker ju twin så det vore väl kul att vara med där? Jag är lite tveksam, har ju siktet inställd på att vara medioker i Speedster och det är ytterligare utgifter. Nåväl, fundera på saken kan man ju göra.
Kvalet går sådär, kämpar på stel i kroppen och med för tidiga inbromsningar. Har lyckats skruva bort fjädringen så hojen hoppar i princip fram och jag har fullt upp med att hålla mig kvar. Försöker mig på en sen bromsning efter startrakan för att köra om apriliakollegan Kjell vilket slutar i att jag inte lyckas vika ner den instabila hojen utan fortsätter rakt ut i sanden och korsar hans spår från insidan. Inte så bra, dags att kliva av.

IMG 2015-06-27 11.20.12Slutar Speedster-kvalet på en 20:e plats i A-racet men har svåra funderingar om fjädringen. Tack och lov kommer BoTT-gänget till räddning och jag får hjälp att justera efter lite diskussion om hur hojen beter sig. Detta visar sig vara en konspiration för plötsligt är jag övertalad om att anmäla mig till BoTT-racet utan att ha kvalat, min kära sambo sponsrar till och med startavgiften!

Efter en hyggligt sansad lunch där vi planerat hur vi ska försöka lösa logistiken mellan rejs är det dags att rulla ut till helgens första, BoTT med 12 förare varav 10 kör Ducati. Eftersom jag inte har kvalat startar jag från sista plats, men med tanke på den fart flertalet har spelar det ingen roll. Jag hade hamnat där ändå. Starten går och jag kommer iväg hyggligt efter de andra, ganska omgående rycks fältet isär där huvuddelen drar ifrån ca 2 sek snabbare per varv än de följande. Jag lyckas under några varv hänga med sista gruppen där bl a Lasse Mellgren som varit del i övertalningen finns. Jag tappar dem sakta och från varv 5 ungefär kör jag i princip ensam, dock inte sist!
18 varv känns väldigt, väldigt långt och jag lyckas inte slappna av så när skylten visar 7 varv kvar är jag riktigt trött och gör inte många rätt. Lyckas dock hålla farten någotsånär även om jag som väntat blir varvad av de snabbaste. Målflaggan kommer som en befrielse och jag rullar förbi på elfte plats och alla går i mål!

Mitt ”team” Laila & J-O lyckas lösa Parc Ferme och Waiting zone ungefär enligt plan trots att jag mest står och flämtar i den för ovanlighetens skull strålande solen. J-O agerar paraplyflicka utan paraply och skuggar så gott han kan med en förpackning aluminiumnät. Man får vad man betalar för…

Foto av Laila Jensen

Foto av Laila Jensen

Fortsättning följer!

 

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com